Verksamhet










Grundare-acharya: Hans Gudomliga Nåd A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada



Göteborg

Vår verksamhet i Göteborg


I vårt tempel håller vi olika andliga program. Här kan du läsa mer om vår verksamhet. Alla våra program är öppna för allmänheten och utannonseras i förväg här på vår hemsida när de är i antågande. Välkomna!


Lördagsfester

I Krishnarörelsen är det tradition att varje vecka ha fester med sångmeditation, föredrag och mat efteråt.  En lördagsfest brukar bestå av mantrameditation till musikinstrument (vi sjunger tillsammans), föredrag om vår lära och läsning ur våra heliga skrifter. Vi avslutar med en god måltid tillsammans. Maten vi äter offrar vi först åt Gud och därför är även måltiden för oss en helig handling där vi tar emot prasadam - Guds nåd.


Högtider

I Hare Krishna firar vi många olika högtider varje år. De infaller inte på samma datum varje år eftersom de följer månkalendern. Vi eftersträvar att fira dem på rätt dag, men är även realister; folk är ju i allmänhet lediga på helger och i vår församling flyttar vi oftast firanden av våra högtider till närmaste lördag eller söndag för att så många som möjligt ska kunna delta. Vi brukar fira i vårt tempel med en stor fest med lovsång, tempeldyrkan, läsning ur skrifterna, föredrag, teater, olika program som är speciella för respektive högtid, och en stor festmåltid med gott om utsökt prasadam.


Teater

För tillfället ingen teater

I samband med våra högtider brukar vi alltid ha ett teaterframträdande som handlar om någonting ur skrifterna med anknytning till just den festivalen. Ett litet teatersällskap bestående av medlemmar i vår församling brukar förbereda pjäserna, ordna rekvisita och öva tillsammans under ett par veckor före varje festival. Vårt teatersällskap är ständigt på jakt efter nya förmågor, så om du är intresserad av att vara med i vårt teaterprogram är du mycket välkommen!


Kurs i Bhagavad-gita

På fredagar läser vår käre präst, Martya Jita Prabhu, från Herren Krishnas och Arjunas samtal. 

Denna kurs finns även tillgänglig live på facebook: 

https://www.facebook.com/iskcon.goteborg


Gå in på sidan eller besök templet fredag kl 18 och avnjut Herrens nektarlika ord.